Pagaj eller åre?

       – af Frederik Laursen

-er et spørgsmål man kunne stille sig selv hvis man skulle have lyst til at begynde at ro havkajak, eller hvis man oven i købet skulle være alvorligt bidt af denne skønne interesse!

Som barn var jeg oprindeligt utroligt fascineret af det grønlandske eskimofolk, inuit, og læste alle bøgerne med Grønlandsfarerne, Fridtjof Nansen, Knud Rasmussen, Mylius Erichsen, Peter Freuchen, etc. og var vildt fascineret af deres slædeture og mødet med fangerne i de små bygder. Den helt utrolige tilpasning til de arktiske egne og udnyttelse af de sparsomme ressourcer er intet mindre end helt fantastisk. Tænk, at man kunne bygge fangstredskaber, havkajak, åre, harpun og skæreredskaber ud af lidt drivtømmer, skind fra sæler og sten de fandt i vandkanten! Grønlænder-kajakken og den grønlandske åre er et resultat af mindst 4500 års udvikling og de er stadig nogle af de mest ultimative redskaber inden for havkajaksporten.

Den grønlandske åre er lavet af træ, ofte gran, fyr eller cedertræ. Den er kendetegnet ved, at have et rundt eller afrundet firkantet greb i midten og et aflangt blad i hver ende med eller uden “skuldre”. Åren er ikke skivet, ligesom en europagajen ofte er det. Årens, eller pagajens skivning, er bladenes vinkel i forhold til hinanden. Den traditionelle grønlandsåre er uskivet, mens de fleste europagajer kan skives i mange forskellige vinklinger, måske endog 360 grader rundt. For at grønlandsåren skal være optimal, skal den helst være tilpasset roeren, både mht. længde og mht. grebets tykkelse således, at det passer roerens størrelse hænder. Det siges, at grønlandsåren er det mest skadesforebyggende fremdriftsmiddel til en havkajak, hvorfor mange erfarne kajakroere foretrækker denne fremfor en europagaj. Endvidere er grønlandsåren fremragende til teknik, sculling og samtidig nem at lære at rulle kajakken med. Moderne versioner af grønlandsåren fremstilles også i carbonfibre og i delbare versioner som letter transport og opbevaring.

Man kan sige, at europagajen er en slags videreudvikling af åren, hvor man har optimeret på bladets form, nye og stærke materialer som, fx plast eller kompositmaterialer, som fx glasfiber, carbon og kevlar. Endvidere kan europagajen ofte forlænges 10-15 cm og skives 360 grader således, at den kan tilpasses den enkelte roers behov. Nogle europagajer er tilpasset til hurtigroning ved at forme bladet med en slags skeform. På denne måde opnås en optimal bane i vandet og dermed optimal overførsel af energi fra roerens tag i vandet til fart i kajakken ved fx kaproning. Disse pagajer kaldes wingpagajer og kræver særlig god træning og erfaring af anvende. Den føromtalte skivning af pagajen give en fordel ved hurtigroning, idet skivningen arbejder ind i den ergonomisk mest optimale måde at ro på og samtidig er det øverste blad på pagajen vinklet således, at det yder mindst mulig vindmodstand.

Se her en video om skadesforebyggende fremadroning og om hvordan man med fordel bevæger krop åre/pagaj på den optimale måde for at opnå optimal fremdrift i kajakken: https://www.youtube.com/watch?v=XSrxrF200bk&t=6s

Luk menu
×
×

Kurv